Persbericht: Flat Earth (selectie Gouden Kalf Competitie Lange Speelfilm 2014)

FLAT EARTH,  de eerste lange speelfilm van filmmaker en beeldend kunstenaar Monique Verhoeckx, is op 28 september in première gegaan tijdens het Nederlands Film Festival. In de hoofdrol talentvol acteur Joris Smit.

FLAT EARTH klein

FLAT EARTH is een experimenteel filmdrama over de jonge veteraan Senior die als krijgsgevangene gedwongen werd te werken aan de aanleg van de Thailand-Birma Spoorlijn en zijn inmiddels bejaarde zoon Junior, een kampkind tijdens de Japanse Bezetting.

De binnenwereld van de familie van de filmmaakster  vormt  het uitgangspunt voor de film.  Associatieve beelden, archiefmateriaal en visuele effecten vullen de hiaten van wat ongezien en ongezegd blijft voor de buitenwereld. Monique Verhoeckx  onderzocht de complexe relatie tussen vader en zoon, door zich als derde generatie uit te spreken met deze film.

“De geheime wereld van het posttraumatisch stress syndroom is de wereld van mijn familie. In het leven van mijn opa en mijn vader, beiden oorlogsgetroffenen uit Nederlands-Indië, was en is het verleden altijd aanwezig in het heden. De echo van onuitgesproken oorlogservaringen weerklinkt in stilzwijgen, woede en angst”.

FLAT EARTH (3) junior zomerIn FLAT EARTH wordt de stilte doorbroken als de gevolgen van het oorlogsverleden van Senior en zijn zoon Junior zichtbaar worden gemaakt. Zijn onvermogen om de ervaringen uit het verleden onder ogen te zien stuurt de herinneringen en associaties van de hoofdpersoon Senior met brute kracht. Langzaam dringt de kijker door in de belevingswereld van deze jonge veteraan. Een wereld die onder druk komt te staan als hij ongewild geconfronteerd wordt met beelden van zijn krijgsgevangenschap aan de Thailand- Birma  Spoorlijn. Senior en zijn inmiddels bejaarde zoon Junior, gespeeld door de vader van de filmmaakster zelf, zijn in hun gedachtewereld steeds op zoek naar de bevrijding van een onontkoombaar verleden. Door zich uit te spreken probeert Senior zijn woede en onmacht te boven te komen en vrede te sluiten met zijn zoon en met zichzelf. Een poëtische verbeelding van een getraumatiseerde familie.

Begin 2015 zal Flat Earth door Cinema Delicatessen in de bioscoop worden gedistribueerd.