Persbericht: Indische organisatie Nasi Idjo tien jaar, nieuwe koers

Terugblikken en vooruitzien
Tien jaar Nasi Idjo wordt ingezet met nieuwe koers
imagesCAQWDREV

Dit jaar bestaat de Indische organisatie Nasi Idjo alweer tien jaar! Opgezet in 2003 – en sinds 2004 officieel een stichting – staat ze voor beheer en behoud van het Indisch cultureel erfgoed waarbij dialoog en overdracht tussen generaties centraal staan.

Nasi_Idjo_jubileum13_bestuur met djs Sate Babi Boys

Van links naar rechts (vanuit uw gezichtspunt: Vaya Nijhoff, midden de Sate Babi Boys en Iris Cousijnsen
Foto: Herman Cousijnsen

In een intieme en feestelijke setting, met vrijwilligers, donateurs en vrienden van het eerste uur, bedankte het bestuur zijn ondersteuners en blikte het terug op de activiteiten van de afgelopen tien jaar. Van Nasi Cafés tot Nasi Parties, een compleet podiumprogramma tijdens de Internationale Multiculturele Markt en Nederland Leest, maar ook bijdragen aan regionale en landelijke projecten en programma’s zoals een portal geïnitieerd vanuit het Ministerie van VWS, indieinoorlog.nl. De organisatie is in de loop der jaren dan ook uitgegroeid tot een klankbord, intermediair en gesprekspartner voor landelijke culturele-, maatschappelijke- en overheidsinstanties.

Nasi_Idjo_jubileum13_Wouter Muller
Wouter Müller feliciteert Nasi Idjo
Foto: Yonga Sun

Richting de toekomst
Singer-songwriter en spokesman voor de tweede generatie Indische Nederlanders Wouter Muller kwam voor het jubileumfeest rechtstreeks vanuit Bronbeek (Arnhem), waar hij een muzikale bijdrage leverde aan de viering van het 25-jarig bestaan van de Vereniging Kinderen uit de Japanse Bezetting en de Bersiap 1941-1949 (KJBB). Over Nasi Idjo zei hij in een speech voor alle aanwezigen: “Ik was vanmiddag in het verleden, en reed hier naartoe, richting de toekomst”. Wouter draagt de stichting als donateur van het eerste uur een warm hart toe en wenste deze dan ook tien nieuwe inspirerende jaren toe.

Ook het bestuur zelf gaf eerder die middag in een vooruitblik aan de activiteiten zeker te continueren, het zij in een wat anders vorm dan de voorgaande jaren. Door projectmatig te werken en efficiënt om te gaan met middelen en mankracht, wil Nasi Idjo zich nog duidelijker met haar pijlers, dialoog en overdracht, profileren. Verdiepende projecten als filmmiddagen, themadagen en tentoonstellingen in de lijn van het in 2010 gelanceerde Aanpassen! – de drieluik van en voor generaties Indische Nederlanders – onderstrepen deze doelstelling. De tentoonstelling Aanpassen! is overigens nog tot eind van het jaar in Museum Volkenkunde in Leiden te zien.

Versterking voor kwaliteit
Om de beoogde kwaliteitsslag mogelijk te maken heeft het Nasi Idjo bestuur onder meer gesprekken met een SESAM adviseur in het kader van een gehonoreerde subsidie bij het Prins Bernhard Cultuurfonds, en lopen de voorbereidingen voor een nieuwe website. Ook wordt gezocht naar versterking van de huidige geledingen. De stichting zoekt momenteel een penningmeester en een algemeen bestuurslid.
Tijdens de jubileummiddag introduceerde de stichting bovendien het Vrienden van Nasi Idjo. Vrienden bezoeken onder meer gratis de Indische Filmzondagen van Nasi Idjo en worden betrokken bij nieuwe en lopende projecten. Een goed voorbeeld is de herdruk van het gelijknamige boek bij de tentoonstelling Aanpassen!. De Vrienden maken dit mogelijk en zullen ook genoemd worden in de nieuwe druk. Inmiddels is een deel van de bijdrage die nodig is, binnen.

Meer informatie over de stichting, vriend of donateur worden of interesse in een van de vacatures? Zie de contactgegevens hieronder.

Stichting Nasi Idjo Indische organisatie
Vlasstraat 30